Prinses Máxima Centrum

Interactief Marketing & Communicatie

Commercieel directeur Sander Groenewege: “Het Prinses Máxima Centrum is een plek die bij veel mensen wel bekend is. Hier worden kinderen behandeld die de diagnose kanker hebben ‘gekregen’. Ik werd uitgenodigd om kennis te komen maken en een idee te bespreken dat er speelde binnen het communicatieteam van het Máxima. Ik had al wel verwacht dat mijn bezoek een forse indruk op me zou maken en dat was ook zeker het geval: aan het einde van de dag vloeiden mijn tranen rijkelijk.

Het Máxima is een prachtige plek die helaas noodzakelijk is om een verschrikkelijke ziekte te behandelen. Het centrum heeft als motto: Ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven. Dat is ook écht te zien. De faciliteiten, de begeleiding van de patiënten, het onderzoek en de behandelingen; alles is kindgericht. Het begint al bij het trapje bij de balie zodat kinderen op gelijke hoogte kunnen praten met de baliemedewerker.”

Voorbereiding op de behandeling

“Voordat kinderen naar het Prinses Máxima Centrum gaan om behandeld te worden, krijgen zij en hun ouders uitgebreide voorlichting over de behandeling en het proces. Ook is er een speciale website die kinderen kunnen bezoeken die antwoord geeft op vragen en geschreven is op een manier die past bij de belevingswereld van kinderen.

We kregen vanuit het Prinses Máxima Centrum de vraag of we ideeën hadden hoe we een rondleiding door het centrum konden visualiseren. We hebben voor het Máxima als concept een interactieve plattegrond gemaakt waarbij je vanuit een vogelvluchtperspectief boven de verschillende verdiepingen vliegt en alle kamers kan bekijken. Op deze manier konden de kinderen zich nog beter voorbereiden aan het bezoek voor het Máxima voor een behandeling.”

Interactieve infographic Prinses Maxima Centrum. Illustratie van de begane grond van het centrum/ziekenhuis in een iMac op een groene achtergrond.

Een trotse sponsor

“Met veel trots kon ik vanuit Bigfish het Máxima aanbieden om de plattegrond deels te sponsoren. De missie van het Máxima heeft zoveel indruk gemaakt op ons team dat we hier graag een bijdrage aan wilden leveren.”

Wil je na het lezen van deze case zelf een bijdrage leveren aan de missie van het Máxima? Kijk dan op deze pagina.

Uiteenlopende leeftijden en thema’s

 “Wat dit project uitdagend maakte, is dat we te maken hebben met een bijzonder kwetsbare doelgroep. De leeftijd van de kinderen die gebruik kunnen maken van de plattegrond varieert tussen de 8 en 18 jaar en het verschil in beleving en wensen is dus fors. Gelukkig hebben we een zoekmodule kunnen toevoegen waarin kinderen kunnen zoeken op termen als ‘ik wil spelen’ of ‘ik wil chillen’. Daarnaast hebben we alle kamers in gecategoriseerd en kan je daar ook op zoeken. Uiteraard kunnen alle teksten worden afgespeeld en is er ook bij het grootste gedeelte van de kamers een video of een foto toegevoegd.”

Testen, testen, testen

“De stijl van de plattegrond moest natuurlijk ook in goede aarde vallen bij de doelgroep. Om een goed beeld te krijgen bij wat de kinderen (en ook de ouders) belangrijk vinden in een plattegrond, hebben we in samenwerking met het Máxima een vragenlijst ontwikkeld en de kinderen en ouders gevraagd wat hun voorkeuren zijn op het gebied van interactie, de zoekfunctie en visualisatie. Uiteraard wilden we ook weten wat voor ideeën ze zelf hadden bij een ‘klikbare plattegrond’. De respons was erg groot op de vragenlijst en we hebben hieruit veel waardevolle input kunnen halen.”

Intensieve co-creatie

“We hebben tijdens het proces intensief samengewerkt met het Máxima. Zo zijn de teksten jeugdgericht geschreven door pedagogische medewerkers van het Máxima en heeft het communicatieteam actief meegedacht en feedback geleverd op de stappen die gezet zijn in de ontwikkeling van de plattegrond. Daarnaast heeft het Kind- en Ouderteam van het Máxima al haar beschikbare kanalen maximaal ingezet om zoveel mogelijk input op te halen om tot het beste resultaat te komen.”

Het eindresultaat: de plattegrond

Bekijk hier de plattegrond die we hebben ontwikkeld voor het Máxima en zie met eigen ogen hoe kinderen en ouders zich kunnen voorbereiden op hun bezoek aan het centrum.

Interactieve infographic Prinses Maxima Centrum. Illustratie van de begane grond van het centrum/ziekenhuis op een groene achtergrond met rechts in beeld knoppen en filters in beeld.
Op zoek naar een oplossing voor jouw vraagstuk?
Vraag het een van onze 24+ experts in een gratis creatieve sessie.
Commercial Director
Sander Groenewege
Portretfoto van Jeroen Westenbroek.
Managing Director
Jeroen Westenbroek
Portretfoto van Luc Lutters
Creative Director
Luc Lutters
1
/
3
Bekijk de volledige case voor meer details.