Hoe interactieve producten de klantbetrokkenheid verhogen

Gamification Interactief
interactie

Interactiviteit gaat een nóg grotere rol spelen in diverse sectoren en diensten. Interactiviteit toepassen is niet alleen innovatief; het verhoogt eveneens de klantbetrokkenheid. Interactieve producten bestaan in verschillende vormen: van interactieve video’s tot gamified content en metaverse-toepassingen. Deze innovatieve benaderingen bieden unieke kansen voor bedrijven om hun publiek op een dieper niveau te betrekken. In dit uitgebreide artikel verkennen we hoe interactieve producten inzetbaar zijn om de klantbetrokkenheid te verhogen, ondersteund door praktische voorbeelden en strategieën.

 

 

Wat zijn interactieve producten?

Interactieve producten zijn digitale tools en content die gebruikers in staat stellen actief deel te nemen, in plaats van passief te consumeren. Denk hierbij aan interactieve video’s, infographics, e-books, digitale quizzen, enquêtes, polls, interactieve PDF’s, en meer. Deze producten creëren een dynamische ervaring die de gebruiker betrekt bij het leerproces of de merkbeleving. In feite kunnen we zeggen dat de kijker wordt omgetoverd tot een gebruiker.

De kracht van interactieve video

Een van de meest gebruikte vormen van een interactief product is de interactieve video. Deze video’s zijn revolutionair in de manier waarop ze kijkers betrekken. Door opties zoals klikbare elementen, keuzepaden en gepersonaliseerde content transformeren ze de kijkervaring in een actieve dialoog. Bedrijven kunnen interactieve video’s gebruiken voor onboarding, productdemonstraties, of zelfs als onderdeel van hun marketingstrategie.

Interactieve infographics

De meesten van ons weten wat een infographic is, namelijk: een visuele weergave van gegevens. Vaak met het idee om complexe data op een eenvoudige manier te visualiseren. Door interactieve elementen toe te voegen, zoals animaties of quizzen, worden lezers aangemoedigd om dieper in de content te duiken. Je krijg veel meer mogelijkheden en daarnaast is het nog makkelijker om de complexe informatie te begrijpen.

Gamified video en interactiviteit

‘Gamified’ video’s en ervaringen gebruiken spelelementen om gebruikers te betrekken. Dit kan variëren van eenvoudige spelmechanismen tot complexe scenario’s die gebruikers uitdagen en belonen. Zo zien we dat Netflix steeds meer interactive content plaatst. Dit komt doordat een van de trends van contentmarketing gaat over personalisatie.

Het meten van succes

Interactieve producten kunnen eenvoudig worden gemeten. Aan de hand van betrokkenheidsstatistieken, zoals kijktijd, klikfrequenties, en voltooiingspercentages kan de maker een goed beeld krijgen van wat de statistieken omtrent het interactieve product. Deze gegevens bieden waardevolle inzichten in hoe gebruikers met de content omgaan en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Conclusie

Interactieve producten bieden een krachtige manier om klantbetrokkenheid te verhogen. Door gebruik te maken van technologieën zoals interactieve video’s, AR, en gamified ervaringen, kunnen bedrijven een diepere, meer betekenisvolle verbinding met hun klanten opbouwen.

Een interactief product laten maken?

Bij Bigfish zijn onze experts in staat om vrijwel alles wat digitaal is om te zetten tot een interactief product! Neem contact op middels de onderstaande knop en wie weet zien we jou verschijnen bij ons op kantoor.

Veelgestelde vragen
Wat is interactiviteit?

Interactiviteit betekent dat iets reageert op wat jij doet. Bijvoorbeeld, als je op een knop drukt op een website en er gebeurt iets (zoals een nieuwe pagina die opent), dan is dat interactiviteit. Het is eigenlijk een soort gesprek tussen jou en een apparaat of programma, waarbij jij iets doet en het apparaat iets terugdoet.

Wat is een interactieve video?

Een interactieve video is een video waarbij kijkers kunnen interageren met de content, zoals het maken van keuzes, klikken op elementen, of het invullen van informatie.

Hoe kan ik een gepersonaliseerde video maken?

Gepersonaliseerde video’s kunnen worden gemaakt met behulp van speciale software die data gebruikt om de video-inhoud aan te passen aan individuele kijkers.

Wat zijn de voordelen van interactieve infographics?

Interactieve infographics maken complexe informatie toegankelijker en boeiender door het toevoegen van interactieve elementen zoals animaties of ingebedde quizzen.

Hoe helpen interactieve producten om meer omzet te genereren?

Interactieve producten helpen meer omzet te genereren door klanten te betrekken, hun interesse te wekken en een persoonlijkere ervaring te bieden, waardoor ze meer geneigd zijn om te kopen en terug te keren voor herhaalde aankopen.

Maken jullie bij Bigfish ook interactieve producten?

Jazeker! Van interactieve video’s tot infographics, we hebben het allemaal in huis.

Hoeveel kost het om een interactief product te laten maken?

Gezien alle opdrachten verschillen van elkaar kunnen we bij Bigfish geen prijzen vooraf geven, maar aarzel niet om contact op te nemen met ons zodat we je snel kunnen voorzien van een prijs!

Op zoek naar een oplossing voor jouw vraagstuk?
Vraag het een van onze 24+ experts in een gratis creatieve sessie.
Commercial Director
Sander Groenewege
Portretfoto van Jeroen Westenbroek.
Managing Director
Jeroen Westenbroek
Portretfoto van Luc
Creative Director
Luc Lutters
1
/
3
Bekijk de volledige case voor meer details.