Social media voor bedrijven: welke en waarom?

Social Media

Welke social media kanalen zijn interessant voor bedrijven in 2024? In 2024 domineert TikTok de aandacht van mensen onder de 40, staat LinkedIn op nummer 1 in ons professionele leven, terwijl Instagram en X (voorheen bekend als Twitter) blijven groeien.

Recent heeft Newcom het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2024’ uitgebracht. Het onderzoek bewijst wederom waarom een sterke aanwezigheid op sociale media van essentieel belang is voor bedrijven.

Facebook is nog altijd populair onder 40-plussers.

Zijn 40-plussers je doelgroep? Dan is het raadzaam om actief te zijn op Facebook. Het is ideaal voor bedrijven die hun naamsbekendheid willen vergroten en een community rond hun merk willen opbouwen. Door middel van Facebook-pagina’s en -groepen kunnen bedrijven interactie aangaan met hun klanten, feedback ontvangen en hun producten of diensten promoten. Naast het bouwen van een community heeft Facebook nog een ander voordeel; namelijk Facebook advertenties (Meta Business Suite). Tieners en jongvolwassenen zijn een stuk minder actief op Facebook en zijn vooral te vinden op andere kanalen, zoals Instagram.

Instagram en LinkedIn zijn onmisbaar

Instagram, dat eigendom is van Facebook, is perfect voor bedrijven die zich willen concentreren op visuele marketing. Met zijn focus op foto’s en video’s is het een uitstekend platform om te gebruiken als een online portfolio. Zo zou je een selectie van de beste projecten visueel kunnen tonen. Ook is Instagram uitermate geschikt voor behind-the-scenes beeldmateriaal aangezien het een minder zakelijk platform is. Het gebruik van Instagram Stories en Reels biedt ook kansen voor creatieve promotie en directe interactie met je volgers. Omdat Instagram eigendom is van Facebook, beheer je heel makkelijk beide kanalen via de Meta Business Manager. Zo kun je content die je deelt op Facebook automatisch laten plaatsen op Instagram. Lekker makkelijk!

Ook al ben je niet heel actief op Instagram, is het wel verstandig om een bedrijfsprofiel te hebben met in ieder geval een aantal berichten. Mensen zijn namelijk snel geneigd om een bedrijf op te zoeken op socialemediakanalen die ze dagelijks gebruiken.

LinkedIn is het toonaangevende sociale netwerk voor professionals en B2B-bedrijven. Het is ideaal voor het opbouwen van professionele relaties, het delen van branche-inzichten en het werven van talent. Bedrijven kunnen LinkedIn gebruiken om hun expertise te tonen, waardevolle inhoud te delen en in contact te komen met potentiële klanten en partners. LinkedIn is daarom ook onmisbaar voor bedrijven.

X (Twitter) als klantenservicekanaal

X is een krachtig platform voor real-time communicatie. Hoewel het een platform is voor zeer specifieke doeleinden, kan het dus voor jouw onderneming erg interessant zijn. Het is bijzonder effectief voor klantenservice en directe interactie met je publiek. Met zijn beperking in tekens dwingt het merken om bondig en snel te communiceren, wat kan leiden tot snelle verspreiding van informatie.

TikTok is niet alleen populair onder jongeren

TikTok heeft de wereld stormenderhand veroverd, met name onder jongeren. Het is een platform waarop korte, creatieve video’s worden gedeeld en het biedt enorme mogelijkheden voor virale marketing. Bedrijven gebruiken vooral TikTok om een jonger publiek te bereiken, deel te nemen aan trends en hun merk op een leuke en toegankelijke manier te promoten. Vergis je echter niet! Ook volwassenen tussen de 30 en 40 zijn (dagelijks) te vinden op TikTok. Voor B2B-bedrijven is TikTok dan weer een stuk minder interessant.

Youtube?

Als het op videocontent aankomt, is YouTube koning. Het is ideaal voor het delen van uitgebreidere content zoals how-to video’s, productrecensies en educatieve series. YouTube helpt niet alleen bij het verbeteren van je SEO, maar biedt ook de kans om een loyale abonneebasis op te bouwen. Alleen een video delen op YouTube en er verder niets mee doen wordt niet aangeraden. Je doet er verstandig aan om video’s die je deelt op YouTube ook te promoten via je socialemediakanalen.

Social media voor bedrijven

De keuze voor welk socialmediakanaal je als bedrijf moet gebruiken hangt sterk af van de doelgroep, het type content en de marketingdoelstellingen. Het is belangrijk om je strategie af te stemmen op het specifieke platform om zo effectief mogelijk met je publiek te communiceren. Door de kracht van sociale media te benutten, kunnen bedrijven hun bereik vergroten, directer met klanten communiceren en uiteindelijk hun merk versterken. Wil je social media content laten maken? Onze experts staan klaar om je te helpen!

Bron: Newcom, Research & Consultancy. Nationale Social Media onderzoek 2024.

Op zoek naar een oplossing voor jouw vraagstuk?
Vraag het een van onze 24+ experts in een gratis intake sessie.
Commercial Director
Sander Groenewege
Bekijk de volledige case voor meer details.