Top 10 contentmarketingtrends voor 2024

Marketing & Communicatie
contentmarketingtrends2024

Het belooft een revolutionair jaar te worden voor contentmarketing. De steeds grotere aanwezigheid van AI is één voorbeeld van een ontwikkeling waar je niet meer omheen kunt. In deze blog worden de top 10 contentmarketingtrends voor 2024 besproken. Ben je voorbereid op wat er gaat komen op het gebied van contentmarketing?

1. Storytelling wordt nog persoonlijker

De eerste contentmarketingtrend is storytelling. Bedrijven gebruiken data om verhalen te vertellen die hun doelgroep echt aanspreken. Verhalen vertellen is namelijk altijd al de kern van marketing geweest. Hier komt in 2024 een schepje bovenop, namelijk: persoonlijke storytelling. Deze trend wordt ook wel hyperpersonalisatie genoemd. We vinden het uiteraard prettiger om persoonlijk benaderd te worden, zo ook met storytelling. Dus, vertel als bedrijf niet alleen je verhaal aan je doelgroep, maar zorg dat je de mensen persoonlijk raakt. Zo krijgen ze ook een hechtere band met je content.

2. Augmented Reality (AR) in contentmarketing

AR is al een hele tijd geen technologie meer die alleen wordt ingezet door de grote bedrijven. Zo zagen we een aantal jaar geleden dat IKEA lang geleden was begonnen met het inzetten van AR waarbij je een meubel kon plaatsen in je eigen woning. Of Coolblue die AR inzet om producten in de catalogus te weerkaatsen in de werkelijkheid. In 2024 wordt deze trend nóg toegankelijker voor middelgrote ondernemingen. Dit komt doordat de kosten om met AR aan de slag te gaan als organisatie steeds betaalbaarder worden. Of het nu een product is dat je omzet in de AR-wereld of een visitekaartje met AR afgeeft aan een klant, we krijgen er steeds meer mee te maken.

Augmented Reality

3. Voice search en content optimalisatie

“Hey Siri, wat zijn de top 10 contentmarketingtrends voor 2024?” Met meer mensen die voice search gebruiken, moet content geoptimaliseerd worden voor spraakopdrachten. Voice search wordt mainstream en bedrijven kunnen het zich niet langer veroorloven deze trend te negeren. Samsung is onlangs ook begonnen met de uitrol van een stem assistent waarmee je voice search kunt verrichten. Dit laat zien dat alle bedrijven langzaam maar zeker meegaan in deze trend.

4. Duurzame contentmarkting

De term duurzaamheid wordt veel gebruikt, maar we kunnen er niet onderuit dat het een van de belangrijkste topics van dit moment is. Niet alleen op het gebied van content overigens. In 2024 zullen merken hun groene initiatieven niet alleen promoten, maar ook integreren in hun content strategie. MVO-initiatieven zijn cruciaal geworden. Grote bedrijven zetten duurzaamheid centraal in hun bedrijfsvoering en marketing, waardoor ze niet alleen de planeet helpen, maar ook een positief merkimago opbouwen. Er zijn namelijk veel consumenten die een bepaald merk kiezen of juist links laten liggen, omdat dat bedrijf niet bezig is met duurzaamheid. Neem duurzaamheid dus ook zeker mee in je content!

5. Interactieve contentmarketing

Kijken naar content is één ding, maar invloed hebben is een heel ander perspectief voor je doelgroep. Het publiek wil betrokken zijn. Verwacht meer quizzen, serious games, polls en interactieve video’s waarin merken hun publiek uitdagen en betrekken. Grote bedrijven maken content die de gebruiker niet alleen informeert, maar ook betrekt. Zo laat je als bedrijf een blijvende positieve indruk achter bij je publiek en dat is natuurlijk precies wat je wilt: top of mind zijn. Ook hierbij is persoonlijke content ook (deels) van toepassing.

6. Ephemeral content blijft groeien

Ephem..wat? Ephemeral content is content van korte duur.  Dankzij platforms als Instagram, Snapchat en TikTok, blijft vluchtige content een belangrijke trend. Deze “hier en nu” content – ook wel ephemeral content genoemd – houdt de aandacht van de kijker vast. Met platforms die zich blijven ontwikkelen, is het belangrijk om bovenop de laatste ontwikkelingen te zitten.

7. AI en contentmarkting

We kunnen er inmiddels niet meer omheen dat AI content in één muisklik persoonlijk kan maken. Hier zullen bedrijven dan ook veel gebruik van gaan maken dit jaar. Hoe persoonlijker, hoe beter, als het om content gaat. Content waarmee je iedereen wil aanspreken, spreekt vaak niemand aan. AI-gedreven personalisatie kan hier een uitkomst bieden.

8. Video, video en nog meer video

Zeiden we al video? Of het nu gaat om korte clips, livestreams of educatieve series, video trekt en behoudt de aandacht als beste van alle content. Bedrijven zullen hun videostrategieën uitbreiden, van livestreams tot webinars.

9. Lokale SEO en content

Support your locals. Een veelgebruikte term. Consumenten steunen graag initiatieven, bedrijven of producten ‘van om de hoek’. Om deze consumenten aan te spreken en te bereiken, is je vindbaarheid door lokale SEO-geoptimaliseerde content cruciaal. Denk hierbij aan blogs over lokale evenementen of nieuws.

seo

10. Integratie van AI tools in het productieproces

In 2024 is het nog belangrijker dan ooit geworden voor (middel)grote bedrijven om efficiënter te zijn in hun contentproductie. Hier komt de integratie van AI tools zoals runway, midjourney, HeyGen en ChatGPT in het spel. Door deze en andere opkomende tools te integreren, kan Bigfish content sneller en kosteneffectiever produceren. Stel je voor dat het initiële onderzoek voor een artikel of video nu direct wordt omgezet in bruikbare scripts of outlines, waardoor dubbel werk wordt verminderd en de teams naadloos kunnen samenwerken. Zo zijn bijvoorbeeld taalvarianten steeds sneller te maken. Ook bij de ontwikkeling van een visueel concept en de uiteindelijke content productie zijn AI tools steeds beter bruikbaar

Conclusie

We kunnen concluderen dat 2024 veel in petto heeft voor content marketeers. Deze top 10 contentmarketingtrends zullen dan ook ongetwijfeld een grote rol gaan spelen. Van AR tot persoonlijke verhalen, van ‘groene content’ tot voice search optimalisatie, er liggen volop kansen. En terwijl we ons aanpassen aan deze trends, blijft één ding zeker: de kwaliteit van de content blijft het belangrijkst. Dus bereid je voor en optimaliseer!

Hulp nodig bij contentmarketing? Neem contact op met Bigfish!

Heb je hulp nodig met deze contentmarketingtrends van 2024? Met de juiste strategie en een partner zoals Bigfish kan jouw bedrijf of product floreren en de gewenste doelgroepen op innovatieve manieren bereiken! Onze experts zetten alvast een kop koffie klaar voor als je langskomt op kantoor. Klik op de onderstaande knop om vrijblijvend contact op te nemen met ons.

Op zoek naar een oplossing voor jouw vraagstuk?
Vraag het een van onze 24+ experts in een gratis intake sessie.
Commercial Director
Sander Groenewege
Portretfoto van Jeroen Westenbroek.
Managing Director
Jeroen Westenbroek
Portretfoto van Luc
Creative Director
Luc Lutters
1
/
3
Bekijk de volledige case voor meer details.