Wat is SEO?
Voordat we dieper ingaan op het belang van SEO (Search Engine Optimization), is het van essentie om een helder beeld te krijgen van wat SEO nou precies inhoudt. SEO is niets meer dan hoe goed jouw content te vinden is op het internet. Stel dat je een blog plaatst op je website over adverteren op Instagram, dan wil je natuurlijk ook dat jouw blog goed te vinden is op Google (of andere diensten zoals Bing). Het heeft als doel om hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Dat is wat anders dan bij SEA, wat geen organische maar betaalde zoekresultaten zijn.
Hoe weet ik of mijn SEO goed is?
Er zijn verschillende manieren om te controleren of de SEO van je website in orde is of niet. Als we kijken naar WordPress, een van de meest populaire platforms om een website te bouwen, dan is de WordPress-plugin Yoast erg populair. Deze plugin is gratis te gebruiken, maar voor uitgebreidere opties zou je de betaalde versie kunnen overwegen. Yoast is erg handig, omdat het automatisch de SEO-score van je pagina weergeeft. En dat is nog niet alles, want Yoast laat óók zien op welke punten er verbeteringen nodig zijn om de SEO te verbeteren!
Hoe weet ik of het werkt?
Een groot voordeel van SEO is dat het makkelijk te meten is via Google Analytics. Je kunt bijhouden of je pagina meer bezoekers trekt en hoe de gebruikers op je pagina terecht zijn gekomen. Een andere makkelijke manier om te controleren of je pagina ook goed vindbaar is, is door heel simpel zelf de zoekterm te googelen! Als we het voorbeeld van adverteren op Instagram even als voorbeeld nemen, zou je de volgende stappen kunnen ondernemen:
- Open een nieuwe pagina in je browser middels de incognitomodus.
- Ga naar Google en typ de titel van je pagina of blog in. In dit geval dus “adverteren op Instagram”.
- Controleer nu in de lijst met zoekresultaten naar jouw webpagina.
Als je een goede SEO hebt, dan zou je webpagina niet ergens op de vijfde pagina van de zoekresultaten moeten staan.
Wat als mijn webpagina niet bovenaan de zoekresultaten verschijnt?
Mocht jouw pagina niet ergens bovenaan de zoekresultaten verschijnen, dan zou je je SEO nog moeten optimaliseren. Vergeet niet dat het bij hele populaire zoektermen moeilijker kan zijn om bovenaan de pagina te verschijnen. Probeer de “focus-keyphrase” zo specifiek mogelijk te houden. Als de pagina gaat over jouw marketingbureau, verander dan bijvoorbeeld de keyphrase naar “marketingbureau Eindhoven”, enzovoort. Zo maak je de zoekterm nog specifieker.
Wat zijn de kosten?
Je prachtige pagina hoog in de zoekresultaten laten verschijnen, en dat helemaal gratis. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is echt mogelijk. Uiteraard zou je ervoor kunnen kiezen om gebruik te maken van de betaalde versies van SEO-plugins zoals Yoast, maar dat is niet noodzakelijk. Bij SEO gaat het dus niet om het bedrag dat je besteedt, maar puur om de inhoud van je content.