Bigfish is de afgelopen jaren enorm hard gegroeid tot een van de marktleiders op het gebied van animatiefilms in Nederland en België. Deze groei zorgde ervoor dat er behoefte ontstond aan iemand die de commerciële activiteiten nog verder ontplooide. Het is alweer een paar maanden geleden dat Sander Groenewege bij Bigfish aan de slag is gegaan als Commercial Director. Het is dus hoog tijd om hem aan jullie voor te stellen.
Wie is Sander Groenewege? En hoe ben je in dit vakgebied terecht gekomen?
Sander is een creatieve man die niet kan illustreren! Ik ben gek op het creatieve vak. Voorheen heb ik verschillende juridische functies gehad, heb ik gewerkt als consultant in de financiële sector en zelfs de lucht- en ruimtevaart, allemaal heel inhoudelijk. Ik miste het creatieve element in mijn werk. Via een vriend kwam ik bij een animatiebureau uit Amsterdam terecht en dat vond ik vanaf dag één fantastisch. Inhoud en creativiteit op hoog niveau met elkaar combineren. Verder woon ik met mijn vrouw en dochter (2) in Zeewolde en ben ik wel eens op een racefiets of zeilboot te vinden.
Hoe kwam je bij Bigfish terecht?
Ik kwam bij Bigfish terecht omdat ik in mijn vorige baan bij een ander animatiebureau niet verder kon groeien. Ik was gewoon toe aan een volgende stap, waarin ik me naast de sales ook op de strategie kon richten. Door toeval zag ik de vacature bij Bigfish voorbij komen en na een paar gesprekken bleek het een perfecte match. Ik had in het verleden Bigfish uiteraard ook voorbij zien komen als concurrent en was toen al erg onder de indruk van de kwaliteit van de animatiefilms.
Hoe zag de afgelopen tijd bij Bigfish er voor je uit?
Het team en het bedrijf leren kennen natuurlijk! En ook kennis gemaakt met onze klanten en met ze gepraat over hun wensen. Daarnaast al de eerste samenwerkingen opgezet met nieuwe partners en druk bezig met onze eigen marketingcampagne. Ook heb ik met collega Mayke Boef de creatieve sessies die we verzorgen verder vormgegeven. Omdat we hard aan het groeien zijn ben ik samen met de eigenaren aan de slag gegaan om het fundament te leggen om straks nog meer medewerkers te kunnen verwelkomen. Een erg leuke en intensieve periode.
Creatieve sessies?
Ja! We willen graag intensiever samenwerken met onze opdrachtgevers om tot nóg betere producties te komen. Daarvoor hebben we hele leuke co-creatie sessies ontwikkeld. We gebruiken zo’n sessie om bijvoorbeeld tot een illustratie of animatiestijl te komen die volledig bij de identiteit van de opdrachtgever past. In deze sessie gaan we écht samen aan de slag en je hoeft er geen creatief persoon voor te zijn, dat is het mooie!
Hoe ziet de toekomst voor Bigfish er komende tijd uit?
Naast de groei op ons hoofdkantoor in Eindhoven is het op korte termijn onze ambitie om ons team in Amsterdam uit te gaan breiden. We merken dat de laatste jaren veel opdrachtgevers uit die regio komen. Dat heeft te maken met de kwaliteit die we bieden, maar ook omdat we als een van de weinige de capaciteit hebben om een grote hoeveelheid content tegelijkertijd te kunnen produceren. Gelukkig woon ik ook in de buurt van Amsterdam, dus ben daar ook vaak te vinden om onze opdrachtgevers daar te bedienen en samen te werken met nieuwe collega’s.
Heeft Bigfish ook plannen voor langere termijn?
We willen kwaliteit waarborgen en voorop blijven lopen in de markt. Niet alleen in Nederland en België maar ook willen we vanaf 2023 de Duitse markt nog verder betreden. We bedienen via ons volledig Duits ingerichte website nu al best wat klanten zonder dat we daar echt veel aan marketing doen. Gezien de potentie van de Duitse markt en de huidige spelers denken wij dat er voor Bigfish veel te terrein te behalen valt. Daarom zal komende jaren daar ook extra focus komen liggen. Volgend jaar willen we ook op zoek gaan naar een Duitse salesmanager en een projectmanager. Wie weet in de toekomst een Duitse vestiging.
Genoeg mooie ambities in ieder geval waarmee ik mij mag bezig houden in mijn nieuwe rol als Commercial Director.
Mocht je weer eens contact met ons willen hebben om een animatie (of iets anders) te laten maken, of je wilt Sander gewoon nóg beter leren kennen; bel dan even naar ons kantoor of stuur hem een berichtje via ons contactformulier of op LinkedIn. Hij staat je graag te woord en als er een kop koffie voor hem klaarstaat dan komt hij ook nog eens langs.