Prinses Máxima Centrum
Hoe kunnen we een gebruiksvriendelijke rondleiding creëren voor kinderen in de kwetsbare doelgroep?
Sander Groenewege (commercieel directeur): ‘Ik werd uitgenodigd om kennis te komen maken en een idee te bespreken dat speelde bij het communicatieteam van het Máxima Ziekenhuis. Ik had wel verwacht dat mijn bezoek een sterke indruk op me zou maken, maar aan het einde van de dag vloeiden mijn tranen rijkelijk.”
De voorbereiding
Het Prinses Máxima Centrum heeft als motto: ‘Ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven’, en dat is ook echt te zien. We kregen vanuit het Prinses Máxima Centrum de vraag of we een rondleiding door het centrum konden visualiseren. Op deze manier kunnen de kinderen zich namelijk nog beter voorbereiden op het bezoek aan het centrum voor een behandeling. Als antwoord op deze vraag hebben onze experts een interactieve plattegrond gemaakt waarbij je vanuit een vogelperspectief boven de verdiepingen vliegt en alle kamers kunt bekijken. Tijdens de eerste brainstormsessie wist ons team gelijk dat het een gebruiksvriendelijke plattegrond moest zijn, waarbij de kleuren, visuals en tekst aansluiten bij de doelgroep.
De doelgroep
Wat dit project uitdagend maakte, is dat we werkten voor een bijzonder kwetsbare doelgroep. De leeftijd van de kinderen die gebruik maken van de plattegrond varieert tussen de 8 en 18 jaar, waardoor het verschil in beleving en wensen aanzienlijk is. Gelukkig konden we een zoekmodule toevoegen waarin kinderen kunnen zoeken op termen die bij hun eigen leeftijd passen, zoals ‘ik wil spelen’ of ‘ik wil chillen’. Daarnaast hebben we alle kamers gecategoriseerd en kun je daar ook op zoeken. Uiteraard kunnen alle teksten worden afgespeeld en is er bij het grootste gedeelte van de kamers een video of een foto toegevoegd.
Hechte samenwerking
Tijdens het proces hebben we intensief samengewerkt met het Máxima. Zo zijn de teksten jeugdgericht geschreven door pedagogische medewerkers van het Máxima, en heeft het communicatieteam actief meegedacht en feedback geleverd op elke stap van de ontwikkeling van de plattegrond. Daarnaast heeft het Kind- en Ouderteam van het Máxima al haar beschikbare kanalen maximaal ingezet om zoveel mogelijk input op te halen om tot het beste resultaat te komen. We wilden er echt voor zorgen dat het eindproduct goed aansluit bij de doelgroep.
Testen, testen en nog meer testen
De stijl van de plattegrond moest natuurlijk ook goed aansluiten bij de doelgroep. Om een goed beeld te krijgen van wat de kinderen (en ook de ouders) belangrijk vinden in een plattegrond, hebben we in samenwerking met het Máxima een vragenlijst ontwikkeld en de kinderen en ouders gevraagd naar hun voorkeuren op het gebied van interactie, de zoekfunctie en visualisatie. Uiteraard wilden we ook weten welke ideeën ze zelf hadden over een ‘klikbare plattegrond’. De respons op de vragenlijst was erg groot en we hebben hieruit veel waardevolle input kunnen halen.
Het eindresultaat: Een kindvriendelijke plattegrond, zorgvuldig ontworpen.
We zijn ontzettend trots op het eindresultaat en hopen dat het bijdraagt aan de voorbereiding van kinderen en ouders op een bezoek aan het Máxima, iets wat natuurlijk al spannend genoeg is. Bekijk hier de plattegrond die we samen met het Máxima hebben ontwikkeld, vóór kinderen en hun ouders.
Sponsoring
Met veel trots konden we het Máxima aanbieden om de plattegrond te sponsoren. De missie van het Máxima heeft zoveel indruk gemaakt op ons team dat we hier graag een bijdrage aan wilden leveren. Wil je na het lezen van deze case zelf een bijdrage leveren aan de missie van het Máxima? Kijk dan op deze pagina voor meer informatie:
Samenwerking
Zelf ook een plattegrond of (interactieve) infographic laten maken? Neem vrijblijvend contact op en vraag naar de mogelijkheden! Meer voorbeelden zien? Kijk op deze pagina voor meer interactief werk.