Whiteboard animatie laten maken

Animatie

Toen whiteboard animatie nog nieuws was, was het een verfrissende manier om informatie op een boeiende manier te presenteren. Het bood een unieke esthetiek, met eenvoudige lijntekeningen die voor je ogen animeerde, vaak vergezeld van een vertellende stem. Echter, in het huidige verzadigde medialandschap kun je je afvragen of het nog steeds zin heeft om een whiteboard animatie te laten maken. Kun je nog wel opvallen en de aandacht vestigen en behouden met een standaard whiteboard animatie?

De verzadiging van video content

Tegenwoordig is het internet overspoeld met verschillende soorten videocontent. Van explainer video’s, tutorials en vlogs tot animaties in alle soorten en maten. De vraag is dan ook: hoe kan jouw whiteboard animatie nog opvallen tussen al deze andere video’s?

Een paar jaar geleden was een whiteboard animatie een gegarandeerde blikvanger. Het was iets nieuws en anders. Maar nu? Scrollend door sociale media, YouTube, of professionele websites, kom veel van dit soort animaties tegen. De magie van het unieke is vervaagd.

Beperkingen in branding

Misschien nog wel het meest cruciale punt om te overwegen voordat je kiest om een whiteboard animatie laten maken, is de vraag of het wel past bij jouw merkidentiteit. Ja, whiteboard animaties zijn simplistisch en universeel, maar bieden ze ook de ruimte om echt de nuances en specifieke kenmerken van jouw merk uit te drukken?

Laten we eerlijk zijn, elke whiteboard animatie lijkt een beetje op de ander. De typische zwart-witte lijntekeningen, de hand die de illustraties tekent – er is maar zo veel variatie die je hierin kan brengen. Kijkend naar branding, is dit misschien niet de beste keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar een unieke merkidentiteit.

Is er een beter alternatief voor whiteboard animaties?

Als whiteboard animaties niet langer de beste keuze zijn voor alle doeleinden, wat zijn dan de alternatieven? Gelukkig zijn er veel andere manieren om boeiende videocontent te creëren.

Denk aan geanimeerde infographics, 2D animaties, 3D animaties of zelfs combinaties van film en animatie. Deze vormen van videocontent bieden meer ruimte voor creativiteit en branding, waardoor je een sterker en herkenbaarder merkimago kunt opbouwen.

Conclusie van whiteboard animaties

Whiteboard animaties hebben zeker hun plaats gehad tussen alle online videocontent. Ze hebben voor veel bedrijven waarde geleverd en hun berichten effectief gecommuniceerd. Maar zoals met alles, is het essentieel om met de tijd mee te gaan en te evalueren wat het beste is voor jouw unieke behoeften en doelen.

Het is misschien tijd om verder te kijken dan whiteboard animaties en te investeren in andere vormen van videocontent die je merk beter vertegenwoordigen en je helpen opvallen in een verzadigde markt.

Op zoek naar een oplossing voor jouw vraagstuk?
Vraag het een van onze 24+ experts in een gratis intake sessie.
Commercial Director
Sander Groenewege
Portretfoto van Jeroen Westenbroek.
Managing Director
Jeroen Westenbroek
Portretfoto van Luc
Creative Director
Luc Lutters
Office Dog
Youp
1
/
4
Bekijk de volledige case voor meer details.